Stora PR-priset 2018

logga-stora-pr-priset

Prat PR vann Stora PR-priset 2018

Årets vinnare av PR-branschens ädlaste utmärkelse, Stora PR-priset, har korats.

Prat PR tog hem guld i Stora PR-Priset för sina affärsavgörande PR-insatser för den nya restaurangappen Rator. På andra och tredje plats kom två organisationer, Maskrosbarn och Barncancerfonden, som med framgång genomfört PR-kampanjer för att lyfta fram utsatta barns behov.

Stora PR-Priset delades ut vid en prisceremoni på Svenska PR företagens årsmöte igår kväll, den 8 februari. Utmärkelsen instiftades 2010 och arrangeras årligen av branschföreningen Svenska PR-företagen. Både en förjury och en expertjury har gått igenom alla inlämnade bidrag för 2017 års bästa PR-arbete och röstat fram vinnarna av Stora PR-priset 2018.

– Syftet med Stora PR-Priset är att premiera ett gediget PR-arbete med ett långsiktigt syfte, en noggrann analys, smart strategi, kreativt genomförande och hållbart resultat. Årets vinnare är ett tydligt exempel på när PR-byrån verkligen haft en avgörande betydelse för resultat och uppdragsgivare, säger Lars-Ola Nordqvist, vice ordförande i juryn för Stora PR-Priset 2018.

Guld: Rator – Prat PR

vinnareguld2

En nylanserad app med restaurangrecensioner från vänner behövde innehåll för att locka besökarna att engagera sig och att använda appen. Affärsstrategin jobbades om och med fokus på innehållet har utvecklingen vänt och antalet nerladdningar har ökat med 2 400 procent och appen kan ta nästa steg för att söka externt kapital och lanseras nationellt och internationellt.

Juryns motivering:
”Stora PR-priset tilldelas en byrå och en kund som visat stort mod, affärsstrategisk höjd och gick utanför ramarna för både uppdraget och yrket. Det vinnande PR-receptet lagade ett urvattnat varumärke till en innehållsrik och god affärsidé med kockars kunskap i en app. Det fick företaget att överleva och växa och gav PR-yrket en ny krydda.”

Silver: Maskrosbarn – Barnrättsorganisationen Maskrosbarn

tvaasilver

Kampanjen S.O.C. Hör Du Mig? – riktade sig till direkt till Socialtjänsten. Kampanjen aktiverades under Almedalsveckan 2017 och genom kommunpåtryckning som nådde 71 procent av Sveriges kommuner resulterade kampanjen i 61 miljoner kronor till socialtjänstens arbete för barn och ungdomar.

Juryns motivering:
”Silver ges till en organisation för sitt outtröttliga och helhjärtade engagemang för att förändra och belysa problem som berör många men engagerar få. Med gedigen strategi, nydanande PR-insatser och äkta delaktighet kunde tysta röster höras och osynliga problem märkas. De fick maskrosbarnen att blomma och tro på en framtid.”

Brons: Barncancerfonden – Narva

treabrons

Med kampanjen ”Om jag var socialminister” har tre barncanceröverlevares berättelser fått en stor viral spridning och med filmer som visats över en miljon gånger utan sponsrade inlägg, banat vägen för ett möte med socialministern Annika Strandhäll. Frågan hamnade i centrum under en av riksdagens frågestunder.

Juryns motivering:
”Bronset går till en välriktad, konsekvent och välregisserad kampanj som når de högsta politiska målen med storytelling om barns erfarenheter och deras högsta drömmar om de fick bestämma. Med fakta, känsla och engagemang fick man högsta politikern att agera för mer resurser till barncancervården.”

Huvudjuryn för Stora PR-priset bestod av Gabriella Finnborg, projektledare/juryordförande Svenska PR-Företagen/vd Prat PR, Lars-Ola Nordqvist, vice juryordförande/vd Comvision, Mats Georgson, doktor i marknadskommunikation, Annika Lidne, vd Dramatify, Per Holknekt, entreprenör och föreläsare, Claes Salomonsson, presschef Axfood, samt Maria Lantz, kommunikationschef Tesla Norden.

För mer information, vänligen kontakta:
Lars-Ola Nordqvist, vice juryordförande i Stora PR-priset
lars@comvision.se
0706-89 11 20

Om Stora PR-priset:

Stora PR-priset instiftades 2010 av branschföreningen Svenska PR-företagen. Med Stora PR-priset bedömer och belönar vi PR-insatser som har en välgrundad strategi och har givit bra resultat. Priset är ett sätt att visa vad professionellt PR-arbete kan åstadkomma och samtidigt göra PR-konsulters arbete mer tydligt och lättförståeligt genom goda exempel.