Stora PR-priset 2018

logga-stora-pr-priset

Stora PR-priset bedömer, belönar och hyllar svenska PR-insatser som har givit bra resultat. Nu är det dags att lämna in bidrag till Stora PR-priset 2018 – för bästa PR-arbete under 2017.

Stora PR-priset är initierat av Svenska PR-företagen och genomfördes första gången 2010. Genom Stora PR-priset visar vi vad professionellt PR-arbete kan åstadkomma och gör PR-konsulters arbete mer tydligt och lättförståeligt genom goda exempel.

Bedömningskriterier:
Stora PR-priset ska premiera ett kvalificerat, strategiskt och idébärande PR- och kommunikationsarbete som skapat ett påtagligt och synligt resultat.

PR-insatserna ska belysa någon av de discipliner som PR-branschen specialiserar sig på; exempelvis att påverka opinion, lansera eller förflytta ett varumärke, skapa ökade försäljningsresultat, kommunicera i kris eller för goda ändamål, tydliggöra och stärka en organisations kultur eller annan kommunikationsinsats som givit långsiktigt hållbara relationer.

Arbetet ska ha utförts i Sverige och för den svenska marknaden.

Vem kan delta?
PR-byråer, organisationer eller näringslivsföretag. Både medlemmar och icke medlemmar i Svenska PR-företagen.

Kostnad för att tävla
Pris per inskickat bidrag – föreningens medlemmar:
Skicka in tidigt, deadline 20 december; 1000 kr/bidrag
Skicka in bidrag senare, senast 13 januari; +20%, dvs 1200 kr/bidrag

Pris per inskickat bidrag – icke medlemsföretag
Skicka in tidigt, deadline 20 december; 3000 kr/bidrag
Skicka in bidrag senare, senast 13 januari; +20%, dvs 3600 kr/bidrag

För icke medlemsföretag som vill bli medlem
Vi bjuder på inträdesavgiften 950 kr om du väljer att bli medlem i Svenska PR-företagen samtidigt som du skickar in ditt tävlingsbidrag, vilket motsvarar en rabatt på 25% på inträdesavgift, årsavgift och ett tävlingsbidrag.

Anmälan till Stora PR-priset 2018 – bästa PR-arbete 2017
Anmälan görs här på webben före kl 23:59, 13 januari 2018. Varje bidrag kostar 1 000 kr att anmäla. Uppdraget ska ha varit aktuellt/arbetats med under 2017 (men kan ha påbörjats tidigare).

Prisutdelning
Prisutdelningen av Stora PR-priset sker i samband med Svenska PR-företagens årsmöte i Stockholm den 8 februari 2018. Priset delas ut i guld, silver och bronsnivå.

Varför ska man vara med?
Att vinna Stora PR-priset är ärofyllt och ett kvitto på att företaget/byrån har gjort ett extra bra PR-arbete /projekt under året. Det ger också ett diplom som är inspirerande för medarbetarna och kul att visa upp för  kunder. Vinnarna röner förhoppningsvis även  medial uppmärksamhet. Tillsammans hjälper alla bidrag till att belysa PR-branschens arbete och hur företag och organisationer kan bli framgångsrika med rätt kommunikation och PR.

LÄMNA DITT TÄVLINGSBIDRAG HÄR >>

Juryn för Stora PR-priset 2018 består av:

Gabriella Finnborg, ordf., vd Prat PR, ledamot Styrelsen Svenska PR-företagen
Mats Georgson, doktor i marknadskommunikation, varumärkesstrateg, vd Georgson & Co
Lars-Ola Nordqvist, vd Comvision, Secretary of the board, PR World Alliance, (Jurysamordnare)
Annica Lidne, vd Dramatify, (Tech startup, cloud management and collaboration service for professional TV and film production.)
Maria Lantz, Kommunikationschef Tesla Sverige, Finland och Danmark. Tidigare PR- och informationschef för Peugeot Sverige.
Claes Salomonsson, Presschef Axfood
Per Holknekt, Entreprenör, författare och föredagshållare

Vinnare i Stora PR-priset 2017:

Storaprpriset2017

Vinnare guld
Svenska Turistföreningen – Cohn & Wolfe Stockholm
Svenska Turistföreningen (STF) ville ge svenska folket möjlighet att sprida bilden av sitt land till hela världen. Lösningen blev världens första telefonnummer till ett land vilket besvarades av svenskarna själva. Resultatet överträffade alla förväntningar: President Barack Obama nämnde ”The Swedish Number” i ett tal och statsminister Stefan Löfven tog sig tid att svara. Kampanjen nådde en förtjänad räckvidd på nio miljarder och genomfördes tillsammans med INGO och Grey NY.

Motivering från juryn:
”Det vinnande bidraget är essensen av modern, smart och nytänkande PR. Den strategiska målsättningen att stärka nationens varumärke bars fram av en kreativ idé och tiotusentals röster och medier. Den engagerade gräsrötter, kändisar och toppolitiker och satte Sverige på kartan för miljontals resande människor i världen. Minnet av den 79 dagar långa PR-kampanjen The Swedish Number kommer att leva kvar som en av tidernas mest effektiva.”

Silver
Visit the Faroe Islands – Ehrenberg Kommunikation
Kampanjen grundade sig i en låg kännedom om Färöarna – med fler får än människor. Färöarna fanns inte ens på Google Street View. För att sätta press på Google och uppmärksamma resten av världen på Färöarna monterades 360-kameror på öns får, vars bilder laddades upp till en digital kampanjsida. Under hashtagen #wewantgooglestreetview nåddes totalt över 1 miljard människor världen över. Google lyssnade till slut och kom till Färöarna för att upprätta Street View.

Motivering från juryn:
”Ett överraskande och strategiskt starkt upplägg som väcker nyfikenhet, engagemang och inspiration och som med både innovativa och traditionella PR-grepp nådde målet att få världens medieuppmärksamhet och Googles Street View. Genuin story telling och ett kreativt perspektiv skapar intresse och trovärdighet och med det mångfacetterade och effektiva PR-arbetet får Färöarna en plats på Googles jord för alltid.”

Brons
Barncancerfonden och Tobiasregistret – Narva
#TopsaFörLivet – en enkel topsning på insidan av kinden kan rädda liv. Kampanjen aktiverades under Almedalsveckan 2016 och har bidragit till 3 750 nya potentiella blodstamcellsgivare.

Motivering från juryn:
”Med gott syfte, ett smalt problem och stort mål att rädda liv, krävdes en spetsig strategi för att komma de styrande in på kroppen. Lösningen är inte originell men klok, effektiv och resultatinriktad. Kampanjen kombinerar kreativt traditionella och nya PR-verktyg med genomtänkt strategi och smart val av plats. Resultatet räddade ett liv direkt men gav kunskap till tusen hur enkelt det kan vara att ge cancersjuka barn möjlighet till ett långt nytt liv.”