Stora PR-priset

logga-stora-pr-priset

Stora PR-priset
Stora PR-priset är initierat av Svenska PR-företagen och genomfördes första gången 2010. Genom Stora PR-priset lyfter vi fram professionellt och gediget PR-arbete, kvalificerade och framgångsrika utövare och resultatorienterade PR-insatser.

Stora PR-priset ska premiera ett kvalificerat, strategiskt och idébärande PR- och kommunikationsarbete som skapat ett påtagligt och synligt resultat. PR-insatserna ska belysa någon av de discipliner som PR-branschen specialiserar sig på; exempelvis att påverka opinion, lansera eller förflytta ett varumärke, skapa ökade försäljningsresultat, kommunicera i kris eller för goda ändamål, tydliggöra och stärka en organisations kultur eller annan kommunikationsinsats som givit långsiktigt hållbara relationer. Arbetet ska ha utförts i Sverige och för den svenska marknaden.

Stora PR-priset kan tilldelas en byrå, organisation eller näringslivsföretag och utdelas en gång per år. Priset delas ut i guld, silver och bronsnivå.

Anmälan till Stora PR-priset 2017 – bästa PR-arbete 2016
Anmälan görs här på webben före kl 23:59, 13 januari 2017. Varje bidrag kostar 1 000 kr att anmäla. Uppdraget ska ha varit aktuellt/arbetats med under 2016 (men kan ha påbörjats tidigare).

Lämna in ert bidrag här

Varför ska man vara med?
Att vinna Stora PR-priset är ärofyllt och ett kvitto på att företaget/byrån har gjort ett extra bra PR-arbete /projekt under året. Det ger också ett diplom som är inspirerande för medarbetarna och kul att visa upp för  kunder. Vinnarna röner förhoppningsvis även  medial uppmärksamhet. Tillsammans hjälper alla bidrag till att belysa PR-branschens arbete och hur företag och organisationer kan bli framgångsrika med rätt kommunikation och PR.

Bedömningskriterier

  1. Bakgrund: när, var och varför uppstod behovet? Vilken affärsutmaning/verksamhetsutmaning låg bakom kommunikationsbehovet?
  2. Vilka syften och mål hade ni? Varför just dessa? Och vilka målgrupper hade ni?
  3. Beskriv kampanjens strategi – det vill säga hur ni valde att angripa uppdragets utmaningar och problemställningar. Vilka utmaningar var speciella i just detta fall? Vilka insikter var centrala för lösningen?
  4. Beskriv uppdragets genomförande genom att lista de olika momenten i genomförandet och förklara vart och ett av dem. Vad var ovanligt eller nyskapande i tillvägagångssättet? Vilka kanaler användes? Motivera varför.
  5. Vilka resultat uppnåddes? Är dessa resultat hållbara över tid? Uppnåddes målen och i så fall i vilken grad? Vilken kundnytta gav det?


Hur görs bedömningen?
En förjury bestående av ett trettiotal creative directors, byråchefer, kommunikations- och PR-konsulter, utvalda av Svenska PR-företagen, väljer ut de anmälda bidrag som har relevanta meriter och går vidare i tävlingen. Ingen kan bedöma sin egen byrås bidrag. Poängen sätts utifrån bedömningskriterier som har tagits fram av en universitetslektor i reklam och PR.

De tio bidrag med högst poäng går sedan vidare till huvudjuryn som utser vinnare av första, andra och tredje pris.

Priser
Årets bästa PR-arbete i valörerna; Guld, silver och brons

Prisutdelning
Vinnarna av Stora PR-priset 2017, samt silver- och bronspristagarna, kommer att utannonseras på ett event i anslutning till Svenska PR-företagens årsmöte 16 februari 2017. Mer information kommer närmare.

Tidigare pristagare
Toppbidragen genom åren har bland annat varit IQ med kampanjen ”Fyllefilter”, Punkt PR med ”Framgångslagen”, Unibet med ”Matchreferat på 140 tecken”, Durex kondomtestarkampanj, Stadsmissionens ”Betalvägg för hemlösa”, SAS med ”Love is in the air” samt Telge AB med ”Telgemodellen”.

Huvudjuryn
Juryn består av företrädare från PR-industrin, näringslivet och akademin:

oliver-carra
Oliver Carrà, kommunikationschef Norden, Uber
Oliver Carrà är nordisk kommunikationschef för Uber och har tidigare varit media och PR-ansvarig på Tele2, pressekreterare och politisk rådgivare åt Stockholms Stad, mediebevakningsspecialist på Kreab samt gjort en praktik på Europaparlamentet. Oliver har även varit nominerat till Gyllene Hjulet och Spinn för två PR-projekt tillsammans med Tele2 och Crossing Borders.

louise-ungerth
Louise Ungerth, lantmästare och chef Konsument& Miljö vid Konsumentföreningen Stockholm
Konsumentföreningen Stockholm är en konsumentkooperativ medlemsorganisation med drygt 750 000 medlemmar i Stockholmsområdet. Louise är även ledamot i Kungliga skogs- och Lantbruksakademien, Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd, Livsmedelsverkets strategigrupp för konsumentfrågor samt medverkar i referensgrupper för flera forskningsprojekt. Hon har tilldelats utmärkelsen Blåslampan av Sveriges Konsumenter/ tidningen Råd och Rön och är utsedd till årets opinionsbildare av Återvinningsindustrierna.

anna-fagersten
Anna Fägersten, Manager Nordic Markets för svenska Charge-Amps
Charge-Amps tillverkar laddstationer och kablar till elbilar. Anna har mångårig erfarenhet inom flera branscher; från e-handel, livsstilsprodukter till att nu kommunicera utbyggnaden runt framtidens infrastruktur. Fägerstens specialitet är att med rätt tonläge skapa spinn runt varor, tjänster och bolag som är i start-up fas.

mats-gerogson
Mats Georgson,
doktor i marknadskommunikation, fd universitetslektor i reklam och PR
Mats har amerikansk doktorsgrad i marknadskommunikation och har under de senaste tio åren dessutom varit lektor och forskare i planerad kommunikation och varumärkesstrategi vid Institutionen för Reklam och PR, (GI/IHR) Stockholms Universitet. Han är även medförfattare till en av de mest använda böckerna i akademisk undervisning i varumärkesarbete: Strategic brand management: a European perspective. Han har 25 års erfarenhet av att arbeta med affärs- och varumärkesstrategi, och driver sedan 11 år tillbaka Georgson & Co.

lars-ola-nordqvist
Lars-Ola Nordqvist, grundare Comvision, styrelseledamot i PR World Alliance
Lars-Ola Nordqvist är vd och senior advisor för PR- och kommunikationsföretaget Comvision, med inriktning på bland annat PR, varumärkeskommunikation och content marketing. Han var en av medgrundarna av Svenska PR-företagen och satt i dess styrelse 2008-2012. Lars-Ola är styrelseledamot i den internationella PR-organisationen PR World Alliance och medlem i det globala PR-nätverket NetworkOne. Han har en bakgrund som journalist på bland annat Expressen, Teknikens Värld och som chefredaktör på Svenska CNN samt som kommunikationskonsult på Burson-Marsteller.

sandra-kastas
Sandra Kastås (juryordförande och projektledare), vice vd och delägare, Ullman PR
Sandra har lång erfarenhet av marknadsföring, PR, strategi och rådgivning och föreläser om PR och karriär på olika högskolor och universitet.  Hon sitter i ett flertal olika styrelser och är engagerad inom politisk kommunikation. Hon är väldigt kreativ och skriver om inredning, design och konst för ett onlinemagasin. Hon driver även sitt eget konstföretag och målar modern konst och är allmänt kulturintresserad. Sandra är även medlem i Mensa och är PR-ansvarig för dem.

Mer information
Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta projektledare Sandra Kastås:
sak@ehrenberg-kommunikation.com
073 962 88 77

Vi hoppas att ni är med och anmäler många, spännande bidrag. Stort lycka till!

Lämna in ert bidrag här

I samarbete med:

novus_logga_farg