Stora PR-priset

logga-stora-pr-priset

Stora PR-priset
Stora PR-priset är initierat av Svenska PR-företagen och genomfördes första gången 2010. Genom Stora PR-priset lyfter vi fram professionellt och gediget PR-arbete, kvalificerade och framgångsrika utövare och resultatorienterade PR-insatser.

Stora PR-priset ska premiera ett kvalificerat, strategiskt och idébärande PR- och kommunikationsarbete som skapat ett påtagligt och synligt resultat. PR-insatserna ska belysa någon av de discipliner som PR-branschen specialiserar sig på; exempelvis att påverka opinion, lansera eller förflytta ett varumärke, skapa ökade försäljningsresultat, kommunicera i kris eller för goda ändamål, tydliggöra och stärka en organisations kultur eller annan kommunikationsinsats som givit långsiktigt hållbara relationer. Arbetet ska ha utförts i Sverige och för den svenska marknaden.

Stora PR-priset kan tilldelas en byrå, organisation eller näringslivsföretag och utdelas en gång per år. Priset delas ut i guld, silver och bronsnivå.

Anmälan till Stora PR-priset 2018 – bästa PR-arbete 2017
Anmälan görs här på webben före kl 23:59, 13 januari 2018. Varje bidrag kostar 1 000 kr att anmäla. Uppdraget ska ha varit aktuellt/arbetats med under 2017 (men kan ha påbörjats tidigare).

Varför ska man vara med?
Att vinna Stora PR-priset är ärofyllt och ett kvitto på att företaget/byrån har gjort ett extra bra PR-arbete /projekt under året. Det ger också ett diplom som är inspirerande för medarbetarna och kul att visa upp för  kunder. Vinnarna röner förhoppningsvis även  medial uppmärksamhet. Tillsammans hjälper alla bidrag till att belysa PR-branschens arbete och hur företag och organisationer kan bli framgångsrika med rätt kommunikation och PR.

Mer information om anmälan, bedömningskriterier och jury kommer inom kort.


Vinnare i Stora PR-priset 2017:

Vinnare guld
Svenska Turistföreningen – Cohn & Wolfe Stockholm
Svenska Turistföreningen (STF) ville ge svenska folket möjlighet att sprida bilden av sitt land till hela världen. Lösningen blev världens första telefonnummer till ett land vilket besvarades av svenskarna själva. Resultatet överträffade alla förväntningar: President Barack Obama nämnde ”The Swedish Number” i ett tal och statsminister Stefan Löfven tog sig tid att svara. Kampanjen nådde en förtjänad räckvidd på nio miljarder och genomfördes tillsammans med INGO och Grey NY.

Motivering från juryn:
”Det vinnande bidraget är essensen av modern, smart och nytänkande PR. Den strategiska målsättningen att stärka nationens varumärke bars fram av en kreativ idé och tiotusentals röster och medier. Den engagerade gräsrötter, kändisar och toppolitiker och satte Sverige på kartan för miljontals resande människor i världen. Minnet av den 79 dagar långa PR-kampanjen The Swedish Number kommer att leva kvar som en av tidernas mest effektiva.”

Silver
Visit the Faroe Islands – Ehrenberg Kommunikation
Kampanjen grundade sig i en låg kännedom om Färöarna – med fler får än människor. Färöarna fanns inte ens på Google Street View. För att sätta press på Google och uppmärksamma resten av världen på Färöarna monterades 360-kameror på öns får, vars bilder laddades upp till en digital kampanjsida. Under hashtagen #wewantgooglestreetview nåddes totalt över 1 miljard människor världen över. Google lyssnade till slut och kom till Färöarna för att upprätta Street View.

Motivering från juryn:
”Ett överraskande och strategiskt starkt upplägg som väcker nyfikenhet, engagemang och inspiration och som med både innovativa och traditionella PR-grepp nådde målet att få världens medieuppmärksamhet och Googles Street View. Genuin story telling och ett kreativt perspektiv skapar intresse och trovärdighet och med det mångfacetterade och effektiva PR-arbetet får Färöarna en plats på Googles jord för alltid.”

Brons
Barncancerfonden och Tobiasregistret – Narva
#TopsaFörLivet – en enkel topsning på insidan av kinden kan rädda liv. Kampanjen aktiverades under Almedalsveckan 2016 och har bidragit till 3 750 nya potentiella blodstamcellsgivare.

Motivering från juryn:
”Med gott syfte, ett smalt problem och stort mål att rädda liv, krävdes en spetsig strategi för att komma de styrande in på kroppen. Lösningen är inte originell men klok, effektiv och resultatinriktad. Kampanjen kombinerar kreativt traditionella och nya PR-verktyg med genomtänkt strategi och smart val av plats. Resultatet räddade ett liv direkt men gav kunskap till tusen hur enkelt det kan vara att ge cancersjuka barn möjlighet till ett långt nytt liv.”